Al sinds 2016 is André van Dijk verantwoordelijk voor de herkenbare, heldere uitstraling van Reuksmaakstoornis.nl. In dit interview vertelt hij hoe hij bij de vereniging terechtkwam, welke ontwerpen hem zijn bijgebleven en wat hem motiveert om zich al die jaren in te zetten.
Hoe kwam je in 2016 bij de vereniging terecht?
“Een goede vriend van mij kreeg een reukstoornis na een kinkhoestaanval en werd lid van de toenmalige Anosmievereniging. Hij kwam in het bestuur en vroeg of ik wilde helpen met de vormgeving. Daaruit ontstond meteen een groot project: een nieuwe naam, een nieuw logo en een moderne huisstijl. Een complete makeover.”
Wat sprak je aan in de samenwerking?
“Het onderwerp. Reuk- en smaakstoornissen zijn onbekend en daardoor moeilijk te vangen in beeld. Dat vind ik juist een uitdaging. En ik werk met mensen die enorm betrokken zijn. Dat geeft energie.”
Wat doe je precies voor Reuksmaakstoornis.nl?
“Eigenlijk alles wat met de huisstijl te maken heeft: de nieuwsbrieven, uitnodigingen, het jaarverslag, website-elementen, social media materiaal… noem maar op. Ik denk ook graag inhoudelijk mee. Omdat ik zelf geen reuk- of smaakstoornis heb, kan ik soms met wat afstand kijken. Dat helpt.”
Wat vind je het leukste om te ontwerpen?
“De ledennieuwsbrief. Die moet informatief zijn, maar ook aantrekkelijk en afwisselend. En natuurlijk het magazine Achter glas. Maandenlang werk je eraan, en dan heb je uiteindelijk iets moois in handen. Dat blijft bijzonder.”
Heb je een project dat je extra is bijgebleven?
“Tijdens de coronaperiode maakte ik posters en infographics die uitleg gaven aan mensen met reukverlies. Dat was leuk om te doen, omdat het enerzijds medisch-inhoudelijk was en anderzijds heel praktisch en visueel. Ook de animatiefilmpjes vond ik een mooie uitdaging.”
Wat wilde je met de huisstijl uitdragen toen die werd ontwikkeld?
“Professionaliteit en helderheid. Reuksmaakstoornis.nl moest uitstralen: wij zijn deskundig, wij zijn zichtbaar, wij horen aan tafel bij de medische wereld. Daarom kozen we voor een directe naam, een typografisch logo en sterke, complementaire kleuren. De overlap in ‘stoornis.nl’ laat subtiel zien dat er iets niet klopt. Dat detail vind ik nog steeds mooi.”
Hoe vat je de ‘ziel’ van de vereniging samen in beeld?
“Door een balans te zoeken tussen professionaliteit en warmte. Het onderwerp is soms zwaar, maar er zijn ook lichtpuntjes. De vereniging staat voor doen wat nodig is, mensen bij elkaar brengen en hoop bieden. Dat moet je terugzien in de communicatie.”
Hoe kijk je terug op bijna tien jaar samenwerken?
“Met heel veel plezier. Ik heb ontzettend veel geleerd over het onderwerp en over de mensen. Voor een vormgever is Reuksmaakstoornis.nl echt een lot uit de loterij.”
Wat wens je de vereniging voor de komende jaren?
“Dat we blijven groeien, zodat iedereen die met reuk- of smaakverlies te maken krijgt de weg naar betrouwbare informatie en ondersteuning kan vinden. En natuurlijk dat er steeds meer oplossingen komen voor patiënten.”
Dit artikel is een verkorte versie van het volledige interview dat verscheen in de ledennieuwsbrief van november 2025.