Beste lezer,

Voor u ligt Achter glas – impact van een virus, het derde magazine van Reuksmaakstoornis.nl. In deze editie schetsen we met elf portretten de impact van het verlies van reuk en smaak door een virusinfectie. Persoonlijke verhalen over het gemis en de weg naar herstel. Elf mensen die hebben ervaren dat je pas iets mist, als je het niet meer hebt.

De naam Achter glas geeft dat gevoel weer van iedereen met reukverlies, ongeacht de oorzaak. Die ervaring als je neus niet werkt, terwijl geuren juist veel met je doen. Ze geven die ‘diepere plezierlaag’ zoals een van de geïnterviewden zo mooi zei. Het leven van vandaag de dag draait eigenlijk vooral om zien en horen. Onze reukzin is daarbij de onzichtbare ‘Assepoester’ onder de zintuigen. En dat terwijl het een grote rol speelt bij eten en drinken, (voedsel)veiligheid en sociale communicatie.

Heel veel Nederlanders hebben dit zintuig tijdens de coronapandemie (tijdelijk) moeten missen. Rond de 60% van de mensen die positief testen op corona krijgen voor korte of langere tijd te maken met een reukstoornis. Ongewild heeft dit virus reukstoornissen op de kaart gezet.

Het zichtbaar en voelbaar maken van reukstoornissen en vooral aandacht vragen voor de impact hiervan is de taak van onze vereniging. Die Assepoester – onze reukzin – verdient een stevige plek op het podium, zodat artsen en wetenschappers meer kennis en mogelijkheden krijgen om in de toekomst mensen nog beter te kunnen helpen. We hopen dat ons magazine hieraan bijdraagt.

Kirsten Jaarsma, voorzitter Reuksmaakstoornis.nl

Lees het volledige magazine hier: Achter glas #3 – impact van een virus