Persbericht (onder embargo tot zaterdag 27 februari 09.00 uur)

Magazine laat coronapatiënten aan het woord over impact van hun reukverlies: Ruiken zorgt voor een diepere plezierlaag

Patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl lanceert op Anosmia Awareness Day haar nieuwste magazine: Achter glas – impact van een virus. Ex-coronapatiënten vertellen in deze editie over hun reuk- en smaakverlies, en de impact daarvan. Deze elf portretten en persoonlijke verhalen zijn vanaf 27 februari, de internationale dag voor mensen met een reukstoornis, voor iedereen gratis te lezen.

Het magazine is het derde op rij dat de vereniging uitbrengt. Met de editie over de nasleep van het coronavirus springen zij in op een behoefte die ook vanuit de reacties binnen hun facebookgroep naar voren komt. Want hoewel de patiëntenvereniging zich al meer dan 20 jaar inzet voor mensen met een reuk- en smaakstoornis, zien ze tijdens de coronapandemie een grote nieuwe doelgroep ontstaan. Twee van de drie mensen met een coronabesmetting krijgen namelijk te maken met het verlies van hun reuk en/of smaak. Dat kan tijdelijk of langdurig zijn, maar het is altijd vervelender dan het op het eerste gezicht klinkt.

Voorzitter Kirsten Jaarsma: ‘Reukzin is toch een beetje de Assepoester onder de zintuigen. Het is onzichtbaar en daarbij is reukverlies pijnloos. Maar de verhalen laten zien wat het met je doet als je neus niet meer werkt. De naam van de magazineserie is dan ook niet toevallig gekozen: Achter glas. Je leeft namelijk een beetje alsof je achter glas zit, zonder geuren om je heen.’ Of zoals een van de geïnterviewden treffend zei: ‘Ik zit eigenlijk nog steeds in quarantaine.’

De portretten vertellen over het verdriet, het gemis, maar ook over de positieve mindset die er is en over de hoop op herstel. En over de handicaps in het dagelijks leven en werk. Zo komen onder anderen de sous-chef van een gerenommeerd restaurant en de directeur van de GGD Rotterdam-Rijnmond aan het woord, die zelf ervoer hoe het is om te leven zonder reuk. Maar ook een jonge moeder die beseft dat haar neus niet meer alert is op de poepbroek van haar zoontje. Achter glas – impact van een virus brengt dit onzichtbare leed op een frisse en laagdrempelige manier in beeld. Want zolang er nog niet echt een oplossing bestaat, helpt het delen van verhalen altijd wel.

Anosmia Awareness Day – 27 februari

Anosmia Awareness Day is de internationale dag voor mensen die te maken hebben met een reukstoornis. Niet toevallig dus dat Reuksmaakstoornis.nl het nieuwe magazine op deze dag, 27 februari, lanceert. Dé dag om stil te staan bij de impact van reuk- en smaakverlies en om aandacht te vragen voor iedereen die hiermee te maken krijgt. Daarom deelt de vereniging op deze dag een afbeelding, voor iedereen gratis te downloaden en te delen op social media met de hashtag #ikruikookniets.

Het magazine gratis lezen en delen

Het magazine Achter glas – impact van een virus is onder andere te vinden op de website van de vereniging. Hier kunt u ook de eerdere edities van Achter glas lezen. In deze uitgaves komen niet alleen ervaringsdeskundigen aan het woord, maar ook medisch specialisten, wetenschappelijk onderzoekers en professionals met een beroep waarbij reukzin een grote rol speelt. www.reuksmaakstoornis.nl

Noot voor de redactie

Voor vragen over dit persbericht of voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Kirsten Jaarsma:

telefoon: 06 39569626

e-mail: voorzitter@reuksmaakstoornis.nl

(niet voor publicatie)