Waarom witte wijn beter smaakt wanneer je naar Blondie luistert En andere ingrijpende inzichten | Russell Jones

‘Onze zintuigen hebben een enorme invloed op hoe we denken, hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen.’

Dit is de eerste zin op de achterflap van Waarom witte wijn beter smaakt wanneer je naar Blondie luistert. Auteur Russell Jones is marketingexpert en gebruikte zijn kennis over onze zintuigen om voor allerlei grote bedrijven succesvolle marketingcampagnes op te zetten. Veel mensen kennen wel het gebruik van specifieke kleuren in winkels als marketingtruc, maar als we Jones mogen geloven gaat dit nog veel verder. In dit boek beschrijft Jones al onze zintuigen afzonderlijk, en benadert hij ze dit keer niet vanuit een marketingperspectief, maar vanuit het perspectief van de doorsnee werkende mens: hoe kun je jouw zintuigen optimaal inzetten om een zo fijn en productief mogelijke werkdag te beleven?

Zo is het heel interessant om te lezen dat we productiever zijn bij fel licht, we onze koffie het beste uit een rode mok kunnen drinken en rustige muziek in mineur ervoor zorgt dat de tijd sneller verstrijkt. Natuurlijk zijn we, als patiëntenvereniging voor mensen met een reuk- of smaakstoornis, bij dit boek het meest geïnteresseerd in de zintuigen reuk en smaak, en daarin worden we niet teleurgesteld. Het boek staat vol met interessante weetjes en feitjes over ons reuk- en smaakvermogen en over de samenwerking ervan met andere zintuigen. Ietwat confronterend voor de niet-ruikende mens is het soms wel: als je immers niet ruikt, kan een kaneelgeur op de werkplek ook je productiviteit niet stimuleren. En dit is slechts een van de vele positieve omschrijvingen van geuren om ons heen.

Maar, ondanks de confronterende passages, geeft het boek ook nieuwe inzichten over reuk en smaak. Je leest namelijk niet alleen over hoe geuren jou kunnen beïnvloeden, maar ook over hoe jij met geuren anderen kunt beïnvloeden. De geur die jij draagt heeft namelijk ook invloed op hoe anderen jou zien. Je kunt een bloemig geurprofiel dragen, of juist een frisse geur, en een totaal andere indruk maken op mensen die je ontmoet. Interessant dus voor als je moeite hebt met het kiezen van een parfum. Ook kun je in het boek veel tips en trucs opdoen over onze andere zintuigen. Als je reuk wegvalt, gaan je andere zintuigen harder werken. Hoe kun je deze optimaal benutten? Hoe zorg je ervoor dat je gehoor, zicht en tastzin een ervaring zo intens mogelijk maken? Maar ook simpeler: wat voor effect heeft een kunstzinnige presentatie op je bord nou echt op je smaakbeleving?

Opvallend genoeg schrijft Jones pas voor het eerst over het verlies van een zintuig in het achtste hoofdstuk: het hoofdstuk over reuk. ‘Zou het verlies van je reuk net zo erg zijn als dat van je zicht of gehoor?’ is een vraag die letterlijk gesteld wordt. Het antwoord? ‘Reuk is een bedrieglijk belangrijk zintuig.’ Dit antwoord wordt onderbouwd met cijfers over sombere gevoelens en angsten, die bij mensen met anosmie vaker zouden voorkomen dan bij mensen die blind of doof zijn geworden. En zo worden er nog veel meer redenen gegeven waarom het kwijtraken van je reuk een groot verlies is. Dat wisten wij natuurlijk allang, maar het is voor de verandering wel fijn dat dit door Jones herkend en erkend wordt. En wetenschappelijk onderbouwd wordt. Dus als iemand in je omgeving ooit nog eens twijfelt aan de ernst van een reukstoornis… laat ze dan dit hoofdstuk maar eens lezen.